Kanssayrittäjänä Luxid – Pasi Voho aisti Volandissa sitä, mikä on yrittäjälle tärkeintä pääomasijoituksessa

Luxid Groupin hallituksella ja toimitusjohtaja Pasi Voholla oli valinnanvaraa, kun noin puolen vuoden kierros pääomasijoittajien neuvottelupöydissä oli kierretty. Lopulta asenne ratkaisee.
Pasi Voho kiersi tapaamisesta toiseen alkuvuodesta 2024. Hänen tehtävänään oli löytää teknologiavetoisen kansainvälistymisstrategian kiihdyttäjää, pääomaa ja kumppanuutta, jolla yhtiö nousisi jo vuoden kuluttua yhdeksi Suomen suurimmista B2B-markkinointitoimistoista.
Vohon johtamassa Luxid Groupissa oli sulateltu viimeisen kolmen vuoden ajan fuusiota, jossa suomalaiset ID BBN ja Luxus yhdistyivät Luxid Groupiksi. Luxid on data- ja tekoälyteknologiakonsultointiin erikoistunut luovan digitaalisen markkinoinnin suunnittelutoimisto.
“Pääomasijoituskumppanin löytäminen oli kirjoitettu 2-4 vuoden päähän Luxidin kasvustrategiassa. Olimme parin vuoden ajan kehittäneet muun muassa hallitus- ja strategiatyötä. Etsimme lähtökohtaisesti vähemmistösijoittajaa, joka ymmärtää meidän liiketoimintamme, kansainvälistymisen edellytykset ja teknologian merkityksen.”
Pian Voholle kävi selväksi, että kumppanin valinnassa painavat ne pienet asiat.
“Raha on rahaa. Sitä saa monesta eri paikasta. Erot tulevat esiin asenteissa. Aistiiko vastapuolesta, onko nämä sitoutuneita? Haluaako nämä mua? Nämä olivat lopulta äärimmäisen tärkeitä, sillä yrittäjälle ne ovat lopulta tärkeimpiä kysymyksiä, kun etsitään uutta, kokonaan ulkopuolelta tulevaa, kumppania”, Voho pohtii.
“Kyllä sen aisti, kuka oli valmistautunut ja kuka tuli tapaamiseen lukemaan dekkiä”, Voho kertaa neuvotteluja.
Onko tekoäly uhka vai mahdollisuus?
Kierros pääomasijoittajien pöydissä kesti kaikkiaan noin puoli vuotta.
Ulkopuolisen sijoittajan mukaantulo on yrittäjälle yksi yrittäjäuran suurimmista päätöksistä. Voho oli kulkenut jo kertaalleen tämän mankelin läpi. Se helpotti neuvotteluja, joissa rahan sijaan etsitään toimivaa kumppanuutta.
“Olin henkilökohtaisesti käynyt läpi ne pahimmat yrittäjän luopumisen tuskat jo fuusion aikana. Ne asiat, jotka kokonaan ulkopuolisen kumppanin löytämisessä korostuu ovat niitä samoja, mitä missä tahansa avainhenkilöiden sitouttamisessa punnitaan.
“Tällä kertaa keskusteluissa oli mahdollista saada palautetta ja validaatiota kasvustrategiastamme. Keskustelut ovat minun kokemukseni mukaan hyvin suoria. Sun ajatukset haastetaan, kysymykset ovat suoria ja paikoin raakojakin.”
“Se vaati toki paljon työtä, mutta prosessina se oli erinomainen. Vastaanotto oli erinomainen. Siitä syntyi aivan uutta innostusta”, Voho kertoo.
Kasvua tekoälystä ja yritysostoilla
Luxid on löytänyt kasvu-uran erikoistumalla markkinointiteknologioihin ja datakehitykseen luovien sisältöjen lisäksi.
Tekoälyssä on yhtiön asiantuntijabisneksen skaalaamisen mahdollisuus, ja Volandista Voho saa teknologiavetoisen liiketoiminnan skaalaamisen asiantuntijatiimin.
“Tekoäly muuttaa kokonaisia toimialoja. Sijoittajissa eroja oli siinä, nähtiinkö se uhkana vai mahdollisuutena. Kun mukana on kanssayrittäjä, joka ymmärtää teknologian mahdollisuudet syvällisesti, on siinä ajatuksille tarjolla laadukas sparriseinä.”
Volandin kohdalla Voho tunnisti jo ensimeterillä sen, mitä yhtiö oli etsimässä.
“Volandin tiimistä huokuu aitoa kipinää, innostuneisuutta ja halua auttaa. Toiminta on tarpeen mukaan muodollista tai sitten erittäin epämuodollista. Pääasiassa se on sellaista elämänmakuista”, Voho hymyilee.
“Volandin tiimi haluaa tukea ja tarjota mahdollisuuksia, mutta tunnistaen johtamisen dynamiikan. Hyvää hallintotapaa kunnioitetaan. Päätösvalta on yhtiön johdolla ja vaikuttaminen tapahtuu hallitustyön kautta.
“Ellen sitten mene kysymään apua. Ja sitä olen kysynyt jokaiselta Volandin tiimiläiseltä. Ja aina olen tukea ja vastauksia saanut”, Voho täydentää.
Merkittävä yrityskauppa maaliin
Voland ja Luxid julkistivat kumppanuutensa elokuussa 2024. Sijoituksen turvin Luxid kykeni syventämään keskusteluja yrityskaupasta Yhdysvalloissa. Kaupat sinetöitiin noin puoli vuotta Volandin mukaantulon jälkeen, kun Luxid osti Yhdysvalloissa Ohion Daytonissa toimivan TriComb2b –markkinointitoimiston. Kaupan myötä lähes kahdeksan miljoonan euron liikevaihtoa tekevä TriComb2b fuusioitui osaksi Luxid Groupia.
“Volandin esittämät ideat veivät meitä eteenpäin yrityskaupan valmistelussa, ja tietyissä kysymyksissä etenimme heidän ehdottamalla tavalla.”
Volandin tarjoama kanssayrittäjyys ja tiimin asenne on luonut alle vuodessa tuloksellisen, välittömän yhteistyösuhteen.
“Eräs pääomasijoittamista hyvin tunteva ystäväni on todennut, että kun odottaa saavansa 100, siitä saa 50. Alle kymmenen kuukauden kokemuksella voi sanoa, Volandin tapauksessa saa paljon enemmän."